EU forbereder en ny og skjerpet batterilovgivning som forventes å tre i kraft 2022-2023. Den driver frem nye sirkulære samarbeid mellom batteriprodusenter og gjenvinningsaktører. Her presenteres de store linjene i lovforslaget. Det skal bli økt gjenvinning, det skal brukes mer gjenvunnet materiale i nye batterier og EU vil innføre sporbarhet av batterier med et «batteripass».
EU forbereder en ny og skjerpet batterilovgivning som forventes å tre i kraft 2022-2023. Den driver frem nye sirkulære samarbeid mellom batteriprodusenter og gjenvinningsaktører. Her presenteres de store linjene i lovforslaget. Det skal bli økt gjenvinning, det skal brukes mer gjenvunnet materiale i nye batterier og EU vil innføre sporbarhet av batterier med et «batteripass».
EU forbereder en ny og skjerpet batterilovgivning som forventes å tre i kraft 2022-2023. Den driver frem nye sirkulære samarbeid mellom batteriprodusenter og gjenvinningsaktører. Her presenteres de store linjene i lovforslaget. Det skal bli økt gjenvinning, det skal brukes mer gjenvunnet materiale i nye batterier og EU vil innføre sporbarhet av batterier med et «batteripass».
EUs nåværende batterilovgivning fra 2006 har blitt et foreldet direktiv som tolkes ulikt i de forskjellige EU-landene. Det nye lovforslaget er i stedet en forordning. Forslaget innebærer en strengere lovgivning med 79 bindende artikler som skal hindre EU-landene i å innføre lovgivningen på forskjellige måter.
Lovgivningen omfatter alle slags bærbare batterier, startbatterier, batterier i elkjøretøyer samt industribatterier. I forordningen fastsettes krav som påvirker produksjon, design, informasjon, innsamling, gjenbruk og gjenvinning i batterienes livssyklus. Forordningen er enn så lenge et rammeverk. Utfyllende, detaljerte krav ventes de nærmeste årene.
Tiltaket er et signal om hvor viktig det er for EU å beskytte tilgangen til batterier og deres materialinnhold slik at det ikke forsvinner eller håndteres feil.
"EU vil beholde batterikritiske materialer i den europeiske verdikjeden til morgendagens elektrifiserte biler og andre produkter, sier Marcus Martinsson," sier Marcus Martinsson, forretningsutvikler hos Stena Recycling.
Som høringsinstans har Stena Recycling bidratt med synspunkter for en lovgivning som er rettferdig, fungerer i praksis og som er effektiv ut fra et ressursperspektiv.
"Lovgivningen driver frem nye sirkulære samarbeid mellom produsenter og gjenvinningsaktører. Det er en viktig og spennende reise som venter våre kunder. Våre pågående initiativ skaper miljø- og kundeverdier som er helt i tråd med den nye lovgivningen og hvordan batterimarkedet tar form," sier Marcus Martinsson.
EUs nåværende batterilovgivning fra 2006 har blitt et foreldet direktiv som tolkes ulikt i de forskjellige EU-landene. Det nye lovforslaget er i stedet en forordning. Forslaget innebærer en strengere lovgivning med 79 bindende artikler som skal hindre EU-landene i å innføre lovgivningen på forskjellige måter.
Lovgivningen omfatter alle slags bærbare batterier, startbatterier, batterier i elkjøretøyer samt industribatterier. I forordningen fastsettes krav som påvirker produksjon, design, informasjon, innsamling, gjenbruk og gjenvinning i batterienes livssyklus. Forordningen er enn så lenge et rammeverk. Utfyllende, detaljerte krav ventes de nærmeste årene.
Tiltaket er et signal om hvor viktig det er for EU å beskytte tilgangen til batterier og deres materialinnhold slik at det ikke forsvinner eller håndteres feil.
"EU vil beholde batterikritiske materialer i den europeiske verdikjeden til morgendagens elektrifiserte biler og andre produkter, sier Marcus Martinsson," sier Marcus Martinsson, forretningsutvikler hos Stena Recycling.
Som høringsinstans har Stena Recycling bidratt med synspunkter for en lovgivning som er rettferdig, fungerer i praksis og som er effektiv ut fra et ressursperspektiv.
"Lovgivningen driver frem nye sirkulære samarbeid mellom produsenter og gjenvinningsaktører. Det er en viktig og spennende reise som venter våre kunder. Våre pågående initiativ skaper miljø- og kundeverdier som er helt i tråd med den nye lovgivningen og hvordan batterimarkedet tar form," sier Marcus Martinsson.
EUs nåværende batterilovgivning fra 2006 har blitt et foreldet direktiv som tolkes ulikt i de forskjellige EU-landene. Det nye lovforslaget er i stedet en forordning. Forslaget innebærer en strengere lovgivning med 79 bindende artikler som skal hindre EU-landene i å innføre lovgivningen på forskjellige måter.
Lovgivningen omfatter alle slags bærbare batterier, startbatterier, batterier i elkjøretøyer samt industribatterier. I forordningen fastsettes krav som påvirker produksjon, design, informasjon, innsamling, gjenbruk og gjenvinning i batterienes livssyklus. Forordningen er enn så lenge et rammeverk. Utfyllende, detaljerte krav ventes de nærmeste årene.
Tiltaket er et signal om hvor viktig det er for EU å beskytte tilgangen til batterier og deres materialinnhold slik at det ikke forsvinner eller håndteres feil.
"EU vil beholde batterikritiske materialer i den europeiske verdikjeden til morgendagens elektrifiserte biler og andre produkter, sier Marcus Martinsson," sier Marcus Martinsson, forretningsutvikler hos Stena Recycling.
Som høringsinstans har Stena Recycling bidratt med synspunkter for en lovgivning som er rettferdig, fungerer i praksis og som er effektiv ut fra et ressursperspektiv.
"Lovgivningen driver frem nye sirkulære samarbeid mellom produsenter og gjenvinningsaktører. Det er en viktig og spennende reise som venter våre kunder. Våre pågående initiativ skaper miljø- og kundeverdier som er helt i tråd med den nye lovgivningen og hvordan batterimarkedet tar form," sier Marcus Martinsson.
Kontakt våre eksperter hos Stena Recycling hvis dere vil vite mer om sirkulær batterihåndtering.
Kontakt våre eksperter hos Stena Recycling hvis dere vil vite mer om sirkulær batterihåndtering.
Kontakt våre eksperter hos Stena Recycling hvis dere vil vite mer om sirkulær batterihåndtering.