Verden blir elektrifisert. Raskt. Nå driver batterier hverdagen vår. Dette gir oss spennende nye muligheter, men også nye utfordringer. For å møte disse utfordringene bygger Stena Recycling et nytt batterigjenvinningsanlegg og innleder et spennende partnerskap med en verdensleder innen bærekraftige teknologier, Johnson Matthey.
Verden blir elektrifisert. Raskt. Nå driver batterier hverdagen vår. Dette gir oss spennende nye muligheter, men også nye utfordringer. For å møte disse utfordringene bygger Stena Recycling et nytt batterigjenvinningsanlegg og innleder et spennende partnerskap med en verdensleder innen bærekraftige teknologier, Johnson Matthey.
Verden blir elektrifisert. Raskt. Nå driver batterier hverdagen vår. Dette gir oss spennende nye muligheter, men også nye utfordringer. For å møte disse utfordringene bygger Stena Recycling et nytt batterigjenvinningsanlegg og innleder et spennende partnerskap med en verdensleder innen bærekraftige teknologier, Johnson Matthey.
Enhver skepsis mot utbredt bruk av batterier har fordunstet for lengst. Alle velger elektriske løsninger. Behovet for nye batterier bare vokser og vokser, og når kostnadene går ned, vil etterspørselen bare fortsette å stige. Vi har stadig flere smartenheter for hånden, og det blir stadig flere elkjøretøyer på veiene. Kort sagt, det er batterier overalt.
Skiftet til batterikraft har skapt en enorm etterspørsel etter viktige og begrensede ressurser som kobolt og litium. Og nå foregår det et kappløp om å utvinne dem. Men i det virkelige kappløpet, det kappløpet der alle er vinnere, gjelder det å finne ut hvordan man gjenvinner disse verdifulle ressursene på en trygg måte, slik at de kan bli brukt om og om igjen.
En av de største utfordringene som har oppstått som en følge av elektrifiseringen av samfunnet, er hvordan vi behandler brukte litium-ionbatterier på en trygg og sirkulær måte. For å møte denne utfordringen er Stena Recycling i ferd med å etablere sju nye batterisentre i Europa der industrielle batterier vil bli samlet inn, tømt for strøm og demontert – fase 1 i batterigjenvinningsprosessen.
Men med en salgsøkning av elbiler på 43 prosent på verdensbasis i 2020 og en forventet tidobling av bruken av litium-ionbatterier i elbiler i løpet av det neste tiåret, er det tydelig at det må gjøres mer – og det fort. Derfor bringer Stena Recycling tingene opp på et nytt plan.
På Stena Recyclings nye fase 2-anlegg blir det mulig å resirkulere 95 prosent av litium-ionbatterier som brukes i elbiler. Men det er ikke bare elbilbatterier som vil bli resirkulert her. Batterier fra smartenheter, elverktøy, husholdningsapparater og andre elektroniske produkter kan også behandles.
Og det er på dette området Stena Recyclings nye samarbeid med Johnson Matthey vil føre frem. Målet med samarbeidet er at råmaterialer av høy kvalitet fra brukte batterier kan føres tilbake til kretsløpet.
For å gjøre det vil det komme på plass en prosess for demontering av batterier i industriell skala. Denne prosessen vil produsere resirkulert plast og aluminium, og enda viktigere, aktive batterimaterialer (black mass) av høy kvalitet – utvinning av avgjørende ressurser som litium, kobolt og nikkel.
Med sin 200 år lange erfaring og ekspertise vil Johnson & Matthey analysere og raffinere black mass-metaller. Resultatet er førsteklasses råmaterialer som kan brukes i produksjonen av nye batterier. Denne lukkingen av kretsløpet – fra resirkulering av uttjente produkter til nye batterimaterialer – er avgjørende for å oppnå sirkularitet i forsyningskjeden.
Behovet for nye batterigjenvinningsløsninger og sirkulær produktdesign har aldri vært større. Men gjennom innsatsen vi gjør, ende generas og gjennom et tett samarbeid med likesinnede partnere, kan vi gjenvinne verdifulle begrensede ressurser og skape et sirkulært samfunn som etterlater et positivt klimaavtrykk for komm joner.
Hos Stena Recycling har vi troen på batterikraft.
Enhver skepsis mot utbredt bruk av batterier har fordunstet for lengst. Alle velger elektriske løsninger. Behovet for nye batterier bare vokser og vokser, og når kostnadene går ned, vil etterspørselen bare fortsette å stige. Vi har stadig flere smartenheter for hånden, og det blir stadig flere elkjøretøyer på veiene. Kort sagt, det er batterier overalt.
Skiftet til batterikraft har skapt en enorm etterspørsel etter viktige og begrensede ressurser som kobolt og litium. Og nå foregår det et kappløp om å utvinne dem. Men i det virkelige kappløpet, det kappløpet der alle er vinnere, gjelder det å finne ut hvordan man gjenvinner disse verdifulle ressursene på en trygg måte, slik at de kan bli brukt om og om igjen.
En av de største utfordringene som har oppstått som en følge av elektrifiseringen av samfunnet, er hvordan vi behandler brukte litium-ionbatterier på en trygg og sirkulær måte. For å møte denne utfordringen er Stena Recycling i ferd med å etablere sju nye batterisentre i Europa der industrielle batterier vil bli samlet inn, tømt for strøm og demontert – fase 1 i batterigjenvinningsprosessen.
Men med en salgsøkning av elbiler på 43 prosent på verdensbasis i 2020 og en forventet tidobling av bruken av litium-ionbatterier i elbiler i løpet av det neste tiåret, er det tydelig at det må gjøres mer – og det fort. Derfor bringer Stena Recycling tingene opp på et nytt plan.
På Stena Recyclings nye fase 2-anlegg blir det mulig å resirkulere 95 prosent av litium-ionbatterier som brukes i elbiler. Men det er ikke bare elbilbatterier som vil bli resirkulert her. Batterier fra smartenheter, elverktøy, husholdningsapparater og andre elektroniske produkter kan også behandles.
Og det er på dette området Stena Recyclings nye samarbeid med Johnson Matthey vil føre frem. Målet med samarbeidet er at råmaterialer av høy kvalitet fra brukte batterier kan føres tilbake til kretsløpet.
For å gjøre det vil det komme på plass en prosess for demontering av batterier i industriell skala. Denne prosessen vil produsere resirkulert plast og aluminium, og enda viktigere, aktive batterimaterialer (black mass) av høy kvalitet – utvinning av avgjørende ressurser som litium, kobolt og nikkel.
Med sin 200 år lange erfaring og ekspertise vil Johnson & Matthey analysere og raffinere black mass-metaller. Resultatet er førsteklasses råmaterialer som kan brukes i produksjonen av nye batterier. Denne lukkingen av kretsløpet – fra resirkulering av uttjente produkter til nye batterimaterialer – er avgjørende for å oppnå sirkularitet i forsyningskjeden.
Behovet for nye batterigjenvinningsløsninger og sirkulær produktdesign har aldri vært større. Men gjennom innsatsen vi gjør, ende generas og gjennom et tett samarbeid med likesinnede partnere, kan vi gjenvinne verdifulle begrensede ressurser og skape et sirkulært samfunn som etterlater et positivt klimaavtrykk for komm joner.
Hos Stena Recycling har vi troen på batterikraft.
Enhver skepsis mot utbredt bruk av batterier har fordunstet for lengst. Alle velger elektriske løsninger. Behovet for nye batterier bare vokser og vokser, og når kostnadene går ned, vil etterspørselen bare fortsette å stige. Vi har stadig flere smartenheter for hånden, og det blir stadig flere elkjøretøyer på veiene. Kort sagt, det er batterier overalt.
Skiftet til batterikraft har skapt en enorm etterspørsel etter viktige og begrensede ressurser som kobolt og litium. Og nå foregår det et kappløp om å utvinne dem. Men i det virkelige kappløpet, det kappløpet der alle er vinnere, gjelder det å finne ut hvordan man gjenvinner disse verdifulle ressursene på en trygg måte, slik at de kan bli brukt om og om igjen.
En av de største utfordringene som har oppstått som en følge av elektrifiseringen av samfunnet, er hvordan vi behandler brukte litium-ionbatterier på en trygg og sirkulær måte. For å møte denne utfordringen er Stena Recycling i ferd med å etablere sju nye batterisentre i Europa der industrielle batterier vil bli samlet inn, tømt for strøm og demontert – fase 1 i batterigjenvinningsprosessen.
Men med en salgsøkning av elbiler på 43 prosent på verdensbasis i 2020 og en forventet tidobling av bruken av litium-ionbatterier i elbiler i løpet av det neste tiåret, er det tydelig at det må gjøres mer – og det fort. Derfor bringer Stena Recycling tingene opp på et nytt plan.
På Stena Recyclings nye fase 2-anlegg blir det mulig å resirkulere 95 prosent av litium-ionbatterier som brukes i elbiler. Men det er ikke bare elbilbatterier som vil bli resirkulert her. Batterier fra smartenheter, elverktøy, husholdningsapparater og andre elektroniske produkter kan også behandles.
Og det er på dette området Stena Recyclings nye samarbeid med Johnson Matthey vil føre frem. Målet med samarbeidet er at råmaterialer av høy kvalitet fra brukte batterier kan føres tilbake til kretsløpet.
For å gjøre det vil det komme på plass en prosess for demontering av batterier i industriell skala. Denne prosessen vil produsere resirkulert plast og aluminium, og enda viktigere, aktive batterimaterialer (black mass) av høy kvalitet – utvinning av avgjørende ressurser som litium, kobolt og nikkel.
Med sin 200 år lange erfaring og ekspertise vil Johnson & Matthey analysere og raffinere black mass-metaller. Resultatet er førsteklasses råmaterialer som kan brukes i produksjonen av nye batterier. Denne lukkingen av kretsløpet – fra resirkulering av uttjente produkter til nye batterimaterialer – er avgjørende for å oppnå sirkularitet i forsyningskjeden.
Behovet for nye batterigjenvinningsløsninger og sirkulær produktdesign har aldri vært større. Men gjennom innsatsen vi gjør, ende generas og gjennom et tett samarbeid med likesinnede partnere, kan vi gjenvinne verdifulle begrensede ressurser og skape et sirkulært samfunn som etterlater et positivt klimaavtrykk for komm joner.
Hos Stena Recycling har vi troen på batterikraft.
Kontakt våre eksperter hos Stena Recycling hvis dere vil vite mer om sirkulær batterihåndtering.
Kontakt våre eksperter hos Stena Recycling hvis dere vil vite mer om sirkulær batterihåndtering.
Kontakt våre eksperter hos Stena Recycling hvis dere vil vite mer om sirkulær batterihåndtering.