Forretningsmetode
Globalt har Electrolux Professional ambisjoner om å bli med på reisen mot en bærekraftig fremtid, og har fastsatt globale mål for selskapets generelle tilnærming.
«En beslutning var å endre den generelle tenkemåten fra bare å håndtere avfall til å forebygge avfall, gjenbruke og gjenvinne restprodukter på en bærekraftig måte,» sier Anna Bråhammar, miljøansvarlig ved Electrolux Professional i Ljungby.
For å nå målene opprettet Electrolux Professional AB i Ljungby et team fra ulike deler av organisasjonen (produksjon, innkjøp og miljø) som skulle samarbeide med spesialister fra Stena Recycling. Dette teamet har jobbet med å øke bevisstheten og forståelsen rundt bærekraft. Opplæring av ansatte og gjennomgang av produksjonslinjer og materialhåndtering er bare noen av prosjektene de jobber med.
«Avfallshåndtering er ikke kjernevirksomheten vår, derfor har samarbeidet med Stena Recycling vært avgjørende for å lykkes med prosjektene. Med ny kunnskap har vi kunnet forbedre kildesorteringen i fabrikken og øke bevisstheten om avfallshåndtering blant de ansatte. Bedre avfallshåndtering har en positiv effekt på både økonomien og miljøet, og er derfor en vinn-vinn-situasjon for både selskapet og planeten,» sier Anna Bråhammar.

Anna Bråhammar, miljøansvarlig ved Electrolux Professional i Ljungby.
Hjelp til å lykkes
En helhetlig tenkemåte er avgjørende for en profesjonell optimalisering av bransjen. Unngå ett prosjekt om gangen. Se de store linjene og prøv å ha et helt sett av løsninger. Det kan gi mye bedre optimaliseringsresultater enn å arbeide med enkeltvise prosjekter.
Derfor er hemmeligheten bak Electrolux Professional ABs suksess så langt at de har flere forskjellige prosjekter som dekker mesteparten av materialenes verdikjede i selskapet. Under kan du lese mer om noen av dem.
Optimalisering av produksjonen
Laserskjæring er et viktig moment i produksjon av industrivaskemaskiner. Teamet så nærmere på hvordan restprodukter av metallplater etter skjæring kunne reduseres, og oppnådde en svinnreduksjon på rundt 45 tonn årlig av svært kostbart metall. Det betyr også lavere materialkostnader, siden det blir mindre behov for råmaterialer.
Intern håndtering
Stena Recycling samarbeidet med Electrolux Professionals ansatte om å redusere tiden som gikk med til å transportere beholdere og containere gjennom fabrikken. I likhet med mange andre bedrifter hadde Electrolux Professional ett sentralt avfallspunkt. Dette kunne enkelt gjøres på en mer effektiv måte. Ved å analysere arbeidsflyten til ti av de ansatte så vi at én ansatt gjennomsnittlig kunne spare ca. 20 minutter per skift/dag. Med tre skift i hver avdeling og rundt 35–40 ansatte på hvert produksjonsskift ville dette øke produksjonsraten betydelig. Det ville også gi de ansatte en helsegevinst takket være færre tunge løft og mer ergonomiske løsninger for å transportere avfallet.
Foredling av gjenvinningsmaterialer
Med mulighet til å analysere hver enkelt avfallsstrøm foredlet og sorterte Stena Recycling gjenvinnbare materialer fra beholderne med blandet avfall. Deretter fikk Electrolux en anbefaling om hvilke materialer de burde sortere, og hvordan det skulle gjøres. I dag går ikke lenger forskjellige typer papir og metall i samme avfallsbeholder.
«Vi har utvidet kildesorteringen med nye fraksjoner – vi sorterer for eksempel rustfritt stål i ferrittisk og austenittisk, noe som gir høyere kvalitet på stålet i gjenvinningsprosessen. Et annet eksempel er plast, der vi har økt gjenvinningsgraden, slik at mer plast kan gjenvinnes i stedet for å brennes. Dette er et viktig steg oppover i avfallshierarkiet. Og det gir flere sirkulære råmaterialer som kan brukes til å fremstille nye produkter,» sier Anna Bråhammar.
Optimalisert transport
Stena Recycling analyserte totalvekten på materialene som ble fraktet i hver beholder, og laget en forbedret transportplan. Dette optimaliserte den totale transportmengden. Samtidig ble størrelsen på beholderne for enkelte materialer redusert.
I tillegg til ovennevnte arrangerer Electrolux Professional også en miljødag. I fjor fikk Ljungby-fabrikken hjelp fra Stena Recycling til temaet avfallshåndtering. Electrolux Professional gir dessuten de ansatte kontinuerlig opplæring, gjenbruker visse materialer, arbeider med design for gjenvinning og mye mer.