Bærekraft er økonomisk forsvarlig
Stena Recycling hjelper kunder med optimalisering, med mål om å skape verdier. Ved å optimalisere materialhåndteringen kan vi sammen forbedre bærekraftarbeidet. Dette vil også ha en positiv økonomisk effekt på virksomheten. Som oftest vil det være snakk om små justeringer som gir store fordeler.
Et eksempel på Lean
Stena Recycling har implementert kundearbeidsgrupper i mange bransjer. Dette bygger kunnskap og skaper en dypere forståelse for hva vi egentlig driver med. Fordelene av dette er for eksempel en reduksjon av intern håndteringstid, samt materialbesparelser. Vi minimerer sorteringsfeil og øker dermed inntektene eller reduserer kostnadene. Samtidig skaper dette en ansvarsfølelse og følelsen av en direkte innflytelse på arbeidsplassen. Avfallshåndtering kan jo enkelte ganger være en tidkrevende del av jobben.
I noen bransjer er sorteringscontainere og beholdere plassert direkte ved arbeidsstasjonene, i stedet for å ha én sentral innsamlingsstasjon. Dette gjør at ansatte slipper å løpe frem og tilbake hele dagen. Dermed holdes arbeidsplassen ryddig, som er en viktig del av Lean-prinsippet. Det minimerer også tiden det tar for de ansatte å håndtere avfallet internt.
Fordelen med løpende optimalisering
Når verdi skapes, skapes også en økt bevissthet som tilfører noe positivt i virksomheten. I tillegg spares det tid, og materialene og produktene stiger opp i avfallshierarkiet. Med en godt gjennomtenkt plan blir samarbeidet mye enklere. Og ikke minst en økonomisk plan, som er et meget viktig aspekt.
Det er viktig å nå målene
Ha kortsiktige mål. Det gir prestasjonsfølelse og følelsen av at arbeidsplassen virkelig oppnår noe. Det fører også til økt bevissthet og styrker arbeidsforholdene på arbeidsplassen. Å dele erfaring, kunnskap og relevante cases med gode resultater er en viktig del av arbeidet med optimalisering. Sunn fornuft er nøkkelordet. Det er viktig å gå inn med et åpent sinn, for å finne nye måter å gjøre produksjonen mer effektiv på.
Tips for optimalisering
- Ha avfallshåndtering på din daglige agenda (på morgenmøter osv.)
- Få et overblikk. Flere prosjekter samtidig kan bidra til å skape verdi av synergier.
- Analyser materialene dine! Undersøk containerne og finn ut hva de inneholder.
- Ha fokus på nøkkeltall, mål og delmål.