Samme kvalitet som nytt neodym
Resultatet blir en metallegering egnet for produksjon av nye neodymmagneter, sier Björn Hall.
14 selskaper deltok i det internasjonale prosjektet. Elkem i Norge gjennomførte pilotprosessen og mange av eksperimentene. Sintef i Norge har blant annet utviklet metoden for elektrolyse ved høye temperaturer, og Tecnalia i Spania har utviklet teknologien for oppløsning av magnetene i syre. Resultatene viser at gjenvunnet neodym er av samme høye kvalitet som jomfruelige råvarer. Energiforbruket er 35 % mindre, sammenlignet med utvinningen av helt nytt neodym i Kina.
Ustrakt bruk – null gjenvinning
Neodymmagneter er svært kraftige og brukes i mobiltelefoner, datamaskiner, elbiler og vindturbiner. Gjenvinning av neodym er for tiden ikke-eksisterende i EU, og Kina dominerer den globale produksjonen. Neodym brukes i stadig større grad internasjonalt. EU ser på neodym og andre sjeldne jordartsmetaller som de viktigste stoffene å ha tilgang til.
– Å øke gjenvinningen i EU er viktig for å redusere avhengigheten av neodym i industrien. Ikke minst har Corona-pandemien vist at vi er svært sensitive når materialstrømmene forstyrres. Gjenvinning reduserer også miljøpåvirkningen, sammenlignet med produksjonen av neodymmagneter fra jomfruelige råvarer.
Økt bruk av neodym i elektroniske produkter
Björn Hall forteller at virksomheter gjerne vil at deres elektroniske produkter ute i markedet skal være gjenvinnbare.
– Den stadig større produksjonen av elbiler bidrar til å dramatisk øke etterspørselen av neodymmagneter. I dag er fokuset på batterier, og gjenvinning av litium og kobolt. Det er økende interesse for hvordan neodym i elmotorer bør håndteres. Selv i dag bruker bilindustrien mer neodym enn noen annen elektronikkindustri til sammen.