Forbrukerne setter stor pris på produkter som er laget av gjenvunne materialer og kan gjenvinnes. Et stort flertall mener at produkter laget av gjenvunne materialer holder samme kvalitet som produkter laget av helt nye materialer.
I Stena Recyclings undersøkelse The Circular Voice ble 5000 forbrukere spurt om de mener at produkter laget av gjenvunne materialer holder samme kvalitet som produkter laget av jomfruelige materialer.
Et flertall på 66 % mente at gjenvunne materialer holder samme kvalitet. Andelen usikre var på 21 %.
Bedriftene har med andre ord en jobb å gjøre for å overbevise flere usikre kunder om at gjenvunne materialer holder høy kvalitet og gir klimafordeler. Dette har også betydning fordi undersøkelsen viser at 76 % mener det er viktig eller svært viktig at produsenter bruker gjenvunnet materiale i produktene sine.
Stadig flere bedrifter setter seg ambisiøse mål for å redusere klimapåvirkningen. De ønsker å bli sett på som bærekraftige merkevarer og tiltrekke seg verdibevisste forbrukere som velger produkter for en klimasmart livsstil.
Undersøkelsen viser potensialet for produksjonsbedrifter som tilbyr et sortiment av produkter som er laget av gjenvunne materialer og er gjenvinnbare.
"Bedrifter som kartlegger sin egen klimapåvirkning, ser at materialvalget ofte utgjør en stor del av produktets klimapåvirkning. Det kan til og med være dominerende. Vårt arbeid med å produsere og levere gjenvunne råvarer har derfor stadig større betydning for at flere produsenter skal kunne tilby flere klimasmarte produkter. Noen bedrifter arbeider allerede med dette, men det er også mange som ikke fullt ut har kartlagt kundenes holdninger til bærekraftige produkter. Undersøkelsen The Circular Voice gir et godt grunnlag for dette arbeidet.", sier Anna Sundell, bærekraftsansvarlig i Stena Recyclings morselskap Stena Metall.
Tydelig produktinformasjon har stor betydning for å kunne ta gode valg. 77 % av forbrukerne mener det er viktig at produkter er tydelig merket med at de er laget av gjenvunne materialer.
Dette bør produsentene ta på alvor. Hvis forbrukerne ikke forstår at produktene er laget av gjenvunne materialer, risikerer også gode, klimasmarte produkter å mislykkes på markedet. Nesten 8 av 10 mener at tydelig og lettfattelig produktmerking er viktig eller svært viktig for å kunne vurdere et bærekraftig produkt. 27 % av forbrukerne mener også at dårlig informasjon om bruk av gjenvunnet materiale er den største hindringen for å kjøpe produkter.
Forbrukerne ble spurt om andre faktorer som påvirker deres vurdering av et bærekraftig produkt. I tillegg til produktmerking var det flere faktorer som ble ansett som viktige eller svært viktige i vurderingen: enkelt å gjenvinne (76 %), lavt energiforbruk (78 %), enkelt å reparere (77 %) og ansvarlig produsert (75 %).
– Det er gledelig at forbrukerne også legger stor vekt på at produkter skal være gjenvinnbare. Undersøkelsen viser at det er et behov for standarder eller lignende for å skape enhetlige definisjoner som kan veilede forbrukerne. Gjenvinnbarhet er komplekst, og vi arbeider daglig med bedrifter som vil skape en dypere forståelse av hva som skjer i gjenvinningsprosessene, og hvordan produktdesign og -atferd kan gi forutsetninger for økt gjenvinnbarhet, sier Stina Klingvall, konsulent hos Stena Circular Consulting.
Det er verdt å merke seg at faktoren enkelt å gjenvinne vurderes som litt viktigere enn lavt energiforbruk, som for noen produkter har vært et salgsargument i flere tiår. Undersøkelsen viser at 40 % til og med vil forby produkter som ikke kan gjenvinnes.
Forbrukerne setter stor pris på produkter som er laget av gjenvunne materialer og kan gjenvinnes. Et stort flertall mener at produkter laget av gjenvunne materialer holder samme kvalitet som produkter laget av helt nye materialer.
I Stena Recyclings undersøkelse The Circular Voice ble 5000 forbrukere spurt om de mener at produkter laget av gjenvunne materialer holder samme kvalitet som produkter laget av jomfruelige materialer.
Et flertall på 66 % mente at gjenvunne materialer holder samme kvalitet. Andelen usikre var på 21 %.
Bedriftene har med andre ord en jobb å gjøre for å overbevise flere usikre kunder om at gjenvunne materialer holder høy kvalitet og gir klimafordeler. Dette har også betydning fordi undersøkelsen viser at 76 % mener det er viktig eller svært viktig at produsenter bruker gjenvunnet materiale i produktene sine.
Stadig flere bedrifter setter seg ambisiøse mål for å redusere klimapåvirkningen. De ønsker å bli sett på som bærekraftige merkevarer og tiltrekke seg verdibevisste forbrukere som velger produkter for en klimasmart livsstil.
Undersøkelsen viser potensialet for produksjonsbedrifter som tilbyr et sortiment av produkter som er laget av gjenvunne materialer og er gjenvinnbare.
"Bedrifter som kartlegger sin egen klimapåvirkning, ser at materialvalget ofte utgjør en stor del av produktets klimapåvirkning. Det kan til og med være dominerende. Vårt arbeid med å produsere og levere gjenvunne råvarer har derfor stadig større betydning for at flere produsenter skal kunne tilby flere klimasmarte produkter. Noen bedrifter arbeider allerede med dette, men det er også mange som ikke fullt ut har kartlagt kundenes holdninger til bærekraftige produkter. Undersøkelsen The Circular Voice gir et godt grunnlag for dette arbeidet.", sier Anna Sundell, bærekraftsansvarlig i Stena Recyclings morselskap Stena Metall.
Tydelig produktinformasjon har stor betydning for å kunne ta gode valg. 77 % av forbrukerne mener det er viktig at produkter er tydelig merket med at de er laget av gjenvunne materialer.
Dette bør produsentene ta på alvor. Hvis forbrukerne ikke forstår at produktene er laget av gjenvunne materialer, risikerer også gode, klimasmarte produkter å mislykkes på markedet. Nesten 8 av 10 mener at tydelig og lettfattelig produktmerking er viktig eller svært viktig for å kunne vurdere et bærekraftig produkt. 27 % av forbrukerne mener også at dårlig informasjon om bruk av gjenvunnet materiale er den største hindringen for å kjøpe produkter.
Forbrukerne ble spurt om andre faktorer som påvirker deres vurdering av et bærekraftig produkt. I tillegg til produktmerking var det flere faktorer som ble ansett som viktige eller svært viktige i vurderingen: enkelt å gjenvinne (76 %), lavt energiforbruk (78 %), enkelt å reparere (77 %) og ansvarlig produsert (75 %).
– Det er gledelig at forbrukerne også legger stor vekt på at produkter skal være gjenvinnbare. Undersøkelsen viser at det er et behov for standarder eller lignende for å skape enhetlige definisjoner som kan veilede forbrukerne. Gjenvinnbarhet er komplekst, og vi arbeider daglig med bedrifter som vil skape en dypere forståelse av hva som skjer i gjenvinningsprosessene, og hvordan produktdesign og -atferd kan gi forutsetninger for økt gjenvinnbarhet, sier Stina Klingvall, konsulent hos Stena Circular Consulting.
Det er verdt å merke seg at faktoren enkelt å gjenvinne vurderes som litt viktigere enn lavt energiforbruk, som for noen produkter har vært et salgsargument i flere tiår. Undersøkelsen viser at 40 % til og med vil forby produkter som ikke kan gjenvinnes.
Forbrukerne setter stor pris på produkter som er laget av gjenvunne materialer og kan gjenvinnes. Et stort flertall mener at produkter laget av gjenvunne materialer holder samme kvalitet som produkter laget av helt nye materialer.
I Stena Recyclings undersøkelse The Circular Voice ble 5000 forbrukere spurt om de mener at produkter laget av gjenvunne materialer holder samme kvalitet som produkter laget av jomfruelige materialer.
Et flertall på 66 % mente at gjenvunne materialer holder samme kvalitet. Andelen usikre var på 21 %.
Bedriftene har med andre ord en jobb å gjøre for å overbevise flere usikre kunder om at gjenvunne materialer holder høy kvalitet og gir klimafordeler. Dette har også betydning fordi undersøkelsen viser at 76 % mener det er viktig eller svært viktig at produsenter bruker gjenvunnet materiale i produktene sine.
Stadig flere bedrifter setter seg ambisiøse mål for å redusere klimapåvirkningen. De ønsker å bli sett på som bærekraftige merkevarer og tiltrekke seg verdibevisste forbrukere som velger produkter for en klimasmart livsstil.
Undersøkelsen viser potensialet for produksjonsbedrifter som tilbyr et sortiment av produkter som er laget av gjenvunne materialer og er gjenvinnbare.
"Bedrifter som kartlegger sin egen klimapåvirkning, ser at materialvalget ofte utgjør en stor del av produktets klimapåvirkning. Det kan til og med være dominerende. Vårt arbeid med å produsere og levere gjenvunne råvarer har derfor stadig større betydning for at flere produsenter skal kunne tilby flere klimasmarte produkter. Noen bedrifter arbeider allerede med dette, men det er også mange som ikke fullt ut har kartlagt kundenes holdninger til bærekraftige produkter. Undersøkelsen The Circular Voice gir et godt grunnlag for dette arbeidet.", sier Anna Sundell, bærekraftsansvarlig i Stena Recyclings morselskap Stena Metall.
Tydelig produktinformasjon har stor betydning for å kunne ta gode valg. 77 % av forbrukerne mener det er viktig at produkter er tydelig merket med at de er laget av gjenvunne materialer.
Dette bør produsentene ta på alvor. Hvis forbrukerne ikke forstår at produktene er laget av gjenvunne materialer, risikerer også gode, klimasmarte produkter å mislykkes på markedet. Nesten 8 av 10 mener at tydelig og lettfattelig produktmerking er viktig eller svært viktig for å kunne vurdere et bærekraftig produkt. 27 % av forbrukerne mener også at dårlig informasjon om bruk av gjenvunnet materiale er den største hindringen for å kjøpe produkter.
Forbrukerne ble spurt om andre faktorer som påvirker deres vurdering av et bærekraftig produkt. I tillegg til produktmerking var det flere faktorer som ble ansett som viktige eller svært viktige i vurderingen: enkelt å gjenvinne (76 %), lavt energiforbruk (78 %), enkelt å reparere (77 %) og ansvarlig produsert (75 %).
– Det er gledelig at forbrukerne også legger stor vekt på at produkter skal være gjenvinnbare. Undersøkelsen viser at det er et behov for standarder eller lignende for å skape enhetlige definisjoner som kan veilede forbrukerne. Gjenvinnbarhet er komplekst, og vi arbeider daglig med bedrifter som vil skape en dypere forståelse av hva som skjer i gjenvinningsprosessene, og hvordan produktdesign og -atferd kan gi forutsetninger for økt gjenvinnbarhet, sier Stina Klingvall, konsulent hos Stena Circular Consulting.
Det er verdt å merke seg at faktoren enkelt å gjenvinne vurderes som litt viktigere enn lavt energiforbruk, som for noen produkter har vært et salgsargument i flere tiår. Undersøkelsen viser at 40 % til og med vil forby produkter som ikke kan gjenvinnes.
Last ned rapporten The Circular Voice
HVORDAN KAN VI HJELPE DEG Å UTVIKLE SIRKULÆRE PRODUKTER?
Ja, jeg vil gjerne komme i kontakt med en ekspert hos Stena Recycling:
Last ned rapporten The Circular Voice
HVORDAN KAN VI HJELPE DEG Å UTVIKLE SIRKULÆRE PRODUKTER?
Ja, jeg vil gjerne komme i kontakt med en ekspert hos Stena Recycling:
Last ned rapporten The Circular Voice
HVORDAN KAN VI HJELPE DEG Å UTVIKLE SIRKULÆRE PRODUKTER?
Ja, jeg vil gjerne komme i kontakt med en ekspert hos Stena Recycling:
Kun 48 % av forbrukerne mener at det er nok klimasmarte produkter. Bedriftene har hovedansvaret for å øke bruken av sirkulære materialer i produkter.
Kun 48 % av forbrukerne mener at det er nok klimasmarte produkter. Bedriftene har hovedansvaret for å øke bruken av sirkulære materialer i produkter.
Kun 48 % av forbrukerne mener at det er nok klimasmarte produkter. Bedriftene har hovedansvaret for å øke bruken av sirkulære materialer i produkter.
65 % av forbrukerne er klare for å handle bærekraftig. 40 % velger bort produkter og varemerker som ikke er bærekraftige. Les mer om produktegenskaper som avgjør kjøpsbeslutninger.
65 % av forbrukerne er klare for å handle bærekraftig. 40 % velger bort produkter og varemerker som ikke er bærekraftige. Les mer om produktegenskaper som avgjør kjøpsbeslutninger.
65 % av forbrukerne er klare for å handle bærekraftig. 40 % velger bort produkter og varemerker som ikke er bærekraftige. Les mer om produktegenskaper som avgjør kjøpsbeslutninger.
Materialer er grunnlaget for alt vi produserer og bruker. Fra boliger og broer til biler og mobiltelefoner.
Materialer er grunnlaget for alt vi produserer og bruker. Fra boliger og broer til biler og mobiltelefoner.
Materialer er grunnlaget for alt vi produserer og bruker. Fra boliger og broer til biler og mobiltelefoner.
7 av 10 mener det er viktig eller svært viktig at et kjøpt produkt også kan gjenvinnes.
7 av 10 mener det er viktig eller svært viktig at et kjøpt produkt også kan gjenvinnes.
7 av 10 mener det er viktig eller svært viktig at et kjøpt produkt også kan gjenvinnes.
3 av 4 mener det er viktig at produkter er tydelig merket med at de er laget av gjenvunne materialer.
3 av 4 mener det er viktig at produkter er tydelig merket med at de er laget av gjenvunne materialer.
3 av 4 mener det er viktig at produkter er tydelig merket med at de er laget av gjenvunne materialer.
4 av 10 vil forby produkter som ikke kan gjenvinnes.
4 av 10 vil forby produkter som ikke kan gjenvinnes.
4 av 10 vil forby produkter som ikke kan gjenvinnes.
Tydelig produktinformasjon, enkelt å gjenvinne, lavt energiforbruk og ansvarlig produsert er omtrent like viktig i forbrukernes vurdering av et bærekraftig produkt.
Tydelig produktinformasjon, enkelt å gjenvinne, lavt energiforbruk og ansvarlig produsert er omtrent like viktig i forbrukernes vurdering av et bærekraftig produkt.
Tydelig produktinformasjon, enkelt å gjenvinne, lavt energiforbruk og ansvarlig produsert er omtrent like viktig i forbrukernes vurdering av et bærekraftig produkt.