Bedriftene har størst ansvar for å drive frem økt bruk av gjenvunne materialer i produkter. Og det trengs flere produkter for å få en klimasmart livsstil. Forbrukerne har høye forventninger til bedriftene i Stena Recyclings europeiske forbrukerundersøkelse The Circular Voice.
Det er forbrukerne som til sjuende og sist avgjør hvor attraktivt et produkt er. Men hvilke forventninger har de til produsenter og handelsstand når det gjelder mer klimasmarte produkter? Og hva synes de om utvalget?
I februar 2022 spurte vi 5000 forbrukere i Sverige, Norge, Danmark, Finland og Polen om deres syn på og forventninger til bærekraftige produkter, særlig med hensyn til bruk av gjenvunne materialer og gjenvinnbarhet. Resultatet kan du lese i vår rapport The Circular Voice.
Ifølge undersøkelsen mener 33 % at det er næringslivet som har hovedansvaret for å utvikle flere bærekraftige produkter. 24 % mener at privatpersoner har hovedansvaret, noe som kan tolkes dit hen at forbrukerne skal stille krav til produsentene og handelsstanden i forbindelse med kjøpsvalg, eller ganske enkelt la være å kjøpe for å vise at de har funnet et bedre alternativ. 18 % mener at det er politikerne og myndighetene som skal styre utviklingen.
"Undersøkelsen viser at forbrukerne er klare for sirkulære og bærekraftige produkter. Men utvalget er ofte begrenset. Dermed blir det vanskelig for forbrukerne å ta aktive valg. Her er det store muligheter for produsenter som leder an i utviklingen av bærekraftige produkter og forretningsmodeller. Jeg tror utviklingen vil gå raskt. Derfor er det viktig at bedriftene allerede nå begynner å vurdere mulighetene for å kjøpe inn og bruke gjenvunnet materiale og utvikler en produktdesign og en forretningsmodell som passer inn i et sirkulært system.", sier Stina Klingvall, konsulent hos Circular Consulting i Stena Recycling.
I undersøkelsen har mange respondenter benyttet anledningen til å skrive kommentarer til produsenter og handelsstand om hvilke forventninger de har til bærekraftige produkter. Mange viser stort engasjement når det gjelder å bidra til bedriftenes arbeid, blant annet ved å gi tips om produktutvikling og tydeligere produktmerking.
"Dette engasjementet er en viktig ressurs for produksjonsbedrifter. De har mye å vinne på å dra nytte av kundenes ideer og interesse.", sier Anna Sundell, bærekraftsansvarlig i Stena Metall-konsernet.
Tradisjonelt har Stena Recycling i første rekke tatt hånd om avfall som foredles i gjenvinningsprosesser og selges som gjenvunne råvarer. I dag har selskapet også et tett sirkulært og strategisk samarbeid med kundene for å optimalisere ressurshåndteringen i hele kjeden. Design for gjenvinning og optimalisering av materialflyten i produksjonen er eksempler på det.
Det skjer også mye på råvaresiden. Gjennom omfattende investeringer har gjenvinningen av tradisjonelle materialer som jern og metaller blitt utviklet. Dessuten kan stadig flere materialer gjenvinnes, blant annet forskjellige plasttyper og batterimaterialer.
"Utviklingen gir råvarer av enda høyere kvalitet, som kan konkurrere med jomfruelige råvarer. Dermed får produsentene tilgang til flere sirkulære materialer som reduserer produktenes klimaavtrykk. Sirkulære råvarer av høy kvalitet er avgjørende for at produksjonsbedrifter skal kunne utvikle og tilby bærekraftige produkter som forbrukerne etterspør, sier Mattias Rapaport.", Head of Non-Ferrous & Stainless, som leverer Stena Recyclings råvarer av gjenvunne materialer på det globale markedet.
Bedriftene har størst ansvar for å drive frem økt bruk av gjenvunne materialer i produkter. Og det trengs flere produkter for å få en klimasmart livsstil. Forbrukerne har høye forventninger til bedriftene i Stena Recyclings europeiske forbrukerundersøkelse The Circular Voice.
Det er forbrukerne som til sjuende og sist avgjør hvor attraktivt et produkt er. Men hvilke forventninger har de til produsenter og handelsstand når det gjelder mer klimasmarte produkter? Og hva synes de om utvalget?
I februar 2022 spurte vi 5000 forbrukere i Sverige, Norge, Danmark, Finland og Polen om deres syn på og forventninger til bærekraftige produkter, særlig med hensyn til bruk av gjenvunne materialer og gjenvinnbarhet. Resultatet kan du lese i vår rapport The Circular Voice.
Ifølge undersøkelsen mener 33 % at det er næringslivet som har hovedansvaret for å utvikle flere bærekraftige produkter. 24 % mener at privatpersoner har hovedansvaret, noe som kan tolkes dit hen at forbrukerne skal stille krav til produsentene og handelsstanden i forbindelse med kjøpsvalg, eller ganske enkelt la være å kjøpe for å vise at de har funnet et bedre alternativ. 18 % mener at det er politikerne og myndighetene som skal styre utviklingen.
"Undersøkelsen viser at forbrukerne er klare for sirkulære og bærekraftige produkter. Men utvalget er ofte begrenset. Dermed blir det vanskelig for forbrukerne å ta aktive valg. Her er det store muligheter for produsenter som leder an i utviklingen av bærekraftige produkter og forretningsmodeller. Jeg tror utviklingen vil gå raskt. Derfor er det viktig at bedriftene allerede nå begynner å vurdere mulighetene for å kjøpe inn og bruke gjenvunnet materiale og utvikler en produktdesign og en forretningsmodell som passer inn i et sirkulært system.", sier Stina Klingvall, konsulent hos Circular Consulting i Stena Recycling.
I undersøkelsen har mange respondenter benyttet anledningen til å skrive kommentarer til produsenter og handelsstand om hvilke forventninger de har til bærekraftige produkter. Mange viser stort engasjement når det gjelder å bidra til bedriftenes arbeid, blant annet ved å gi tips om produktutvikling og tydeligere produktmerking.
"Dette engasjementet er en viktig ressurs for produksjonsbedrifter. De har mye å vinne på å dra nytte av kundenes ideer og interesse.", sier Anna Sundell, bærekraftsansvarlig i Stena Metall-konsernet.
Tradisjonelt har Stena Recycling i første rekke tatt hånd om avfall som foredles i gjenvinningsprosesser og selges som gjenvunne råvarer. I dag har selskapet også et tett sirkulært og strategisk samarbeid med kundene for å optimalisere ressurshåndteringen i hele kjeden. Design for gjenvinning og optimalisering av materialflyten i produksjonen er eksempler på det.
Det skjer også mye på råvaresiden. Gjennom omfattende investeringer har gjenvinningen av tradisjonelle materialer som jern og metaller blitt utviklet. Dessuten kan stadig flere materialer gjenvinnes, blant annet forskjellige plasttyper og batterimaterialer.
"Utviklingen gir råvarer av enda høyere kvalitet, som kan konkurrere med jomfruelige råvarer. Dermed får produsentene tilgang til flere sirkulære materialer som reduserer produktenes klimaavtrykk. Sirkulære råvarer av høy kvalitet er avgjørende for at produksjonsbedrifter skal kunne utvikle og tilby bærekraftige produkter som forbrukerne etterspør, sier Mattias Rapaport.", Head of Non-Ferrous & Stainless, som leverer Stena Recyclings råvarer av gjenvunne materialer på det globale markedet.
Bedriftene har størst ansvar for å drive frem økt bruk av gjenvunne materialer i produkter. Og det trengs flere produkter for å få en klimasmart livsstil. Forbrukerne har høye forventninger til bedriftene i Stena Recyclings europeiske forbrukerundersøkelse The Circular Voice.
Det er forbrukerne som til sjuende og sist avgjør hvor attraktivt et produkt er. Men hvilke forventninger har de til produsenter og handelsstand når det gjelder mer klimasmarte produkter? Og hva synes de om utvalget?
I februar 2022 spurte vi 5000 forbrukere i Sverige, Norge, Danmark, Finland og Polen om deres syn på og forventninger til bærekraftige produkter, særlig med hensyn til bruk av gjenvunne materialer og gjenvinnbarhet. Resultatet kan du lese i vår rapport The Circular Voice.
Ifølge undersøkelsen mener 33 % at det er næringslivet som har hovedansvaret for å utvikle flere bærekraftige produkter. 24 % mener at privatpersoner har hovedansvaret, noe som kan tolkes dit hen at forbrukerne skal stille krav til produsentene og handelsstanden i forbindelse med kjøpsvalg, eller ganske enkelt la være å kjøpe for å vise at de har funnet et bedre alternativ. 18 % mener at det er politikerne og myndighetene som skal styre utviklingen.
"Undersøkelsen viser at forbrukerne er klare for sirkulære og bærekraftige produkter. Men utvalget er ofte begrenset. Dermed blir det vanskelig for forbrukerne å ta aktive valg. Her er det store muligheter for produsenter som leder an i utviklingen av bærekraftige produkter og forretningsmodeller. Jeg tror utviklingen vil gå raskt. Derfor er det viktig at bedriftene allerede nå begynner å vurdere mulighetene for å kjøpe inn og bruke gjenvunnet materiale og utvikler en produktdesign og en forretningsmodell som passer inn i et sirkulært system.", sier Stina Klingvall, konsulent hos Circular Consulting i Stena Recycling.
I undersøkelsen har mange respondenter benyttet anledningen til å skrive kommentarer til produsenter og handelsstand om hvilke forventninger de har til bærekraftige produkter. Mange viser stort engasjement når det gjelder å bidra til bedriftenes arbeid, blant annet ved å gi tips om produktutvikling og tydeligere produktmerking.
"Dette engasjementet er en viktig ressurs for produksjonsbedrifter. De har mye å vinne på å dra nytte av kundenes ideer og interesse.", sier Anna Sundell, bærekraftsansvarlig i Stena Metall-konsernet.
Tradisjonelt har Stena Recycling i første rekke tatt hånd om avfall som foredles i gjenvinningsprosesser og selges som gjenvunne råvarer. I dag har selskapet også et tett sirkulært og strategisk samarbeid med kundene for å optimalisere ressurshåndteringen i hele kjeden. Design for gjenvinning og optimalisering av materialflyten i produksjonen er eksempler på det.
Det skjer også mye på råvaresiden. Gjennom omfattende investeringer har gjenvinningen av tradisjonelle materialer som jern og metaller blitt utviklet. Dessuten kan stadig flere materialer gjenvinnes, blant annet forskjellige plasttyper og batterimaterialer.
"Utviklingen gir råvarer av enda høyere kvalitet, som kan konkurrere med jomfruelige råvarer. Dermed får produsentene tilgang til flere sirkulære materialer som reduserer produktenes klimaavtrykk. Sirkulære råvarer av høy kvalitet er avgjørende for at produksjonsbedrifter skal kunne utvikle og tilby bærekraftige produkter som forbrukerne etterspør, sier Mattias Rapaport.", Head of Non-Ferrous & Stainless, som leverer Stena Recyclings råvarer av gjenvunne materialer på det globale markedet.
Last ned rapporten The Circular Voice
HVORDAN KAN VI HJELPE DEG Å UTVIKLE SIRKULÆRE PRODUKTER?
Ja, jeg vil gjerne komme i kontakt med en ekspert hos Stena Recycling:
Last ned rapporten The Circular Voice
HVORDAN KAN VI HJELPE DEG Å UTVIKLE SIRKULÆRE PRODUKTER?
Ja, jeg vil gjerne komme i kontakt med en ekspert hos Stena Recycling:
Last ned rapporten The Circular Voice
HVORDAN KAN VI HJELPE DEG Å UTVIKLE SIRKULÆRE PRODUKTER?
Ja, jeg vil gjerne komme i kontakt med en ekspert hos Stena Recycling:
65 % av forbrukerne er klare for å handle bærekraftig. 40 % velger bort produkter og varemerker som ikke er bærekraftige. Les mer om produktegenskaper som avgjør kjøpsbeslutninger.
65 % av forbrukerne er klare for å handle bærekraftig. 40 % velger bort produkter og varemerker som ikke er bærekraftige. Les mer om produktegenskaper som avgjør kjøpsbeslutninger.
65 % av forbrukerne er klare for å handle bærekraftig. 40 % velger bort produkter og varemerker som ikke er bærekraftige. Les mer om produktegenskaper som avgjør kjøpsbeslutninger.
Forbrukerne har stor tro på gjenvunne materialer i produkter. 7 av 10 mener det er viktig med gjenvinnbare produkter.
Forbrukerne har stor tro på gjenvunne materialer i produkter. 7 av 10 mener det er viktig med gjenvinnbare produkter.
Forbrukerne har stor tro på gjenvunne materialer i produkter. 7 av 10 mener det er viktig med gjenvinnbare produkter.
Materialer er grunnlaget for alt vi produserer og bruker. Fra boliger og broer til biler og mobiltelefoner.
Materialer er grunnlaget for alt vi produserer og bruker. Fra boliger og broer til biler og mobiltelefoner.
Materialer er grunnlaget for alt vi produserer og bruker. Fra boliger og broer til biler og mobiltelefoner.
7 av 10 mener det er viktig å ha produkter som gir en klimasmart livsstil.
7 av 10 mener det er viktig å ha produkter som gir en klimasmart livsstil.
7 av 10 mener det er viktig å ha produkter som gir en klimasmart livsstil.
3 av 4 mener det er viktig at produsentene bruker gjenvunnet materiale i produkter.
3 av 4 mener det er viktig at produsentene bruker gjenvunnet materiale i produkter.
3 av 4 mener det er viktig at produsentene bruker gjenvunnet materiale i produkter.
Annenhver forbruker mener at det ikke er et tilstrekkelig utvalg av produkter for en klimasmart livsstil.
Annenhver forbruker mener at det ikke er et tilstrekkelig utvalg av produkter for en klimasmart livsstil.
Annenhver forbruker mener at det ikke er et tilstrekkelig utvalg av produkter for en klimasmart livsstil.
Bedriftene har hovedansvaret for å utvikle flere sirkulære produkter.
Bedriftene har hovedansvaret for å utvikle flere sirkulære produkter.
Bedriftene har hovedansvaret for å utvikle flere sirkulære produkter.