Om et produkt holder mål eller ikke, avgjøres i kjøpsøyeblikket. Stena Recyclings undersøkelse The Circular Voice viser at 4 av 10 forbrukere velger bort produkter og varemerker de mener ikke er bærekraftige nok. 86 % sier at de er villige til å betale samme eller høyere pris for et produkt laget av gjenvunne materialer, og som enkelt kan gjenvinnes.
Forbruk knyttet til livsstil er en viktig faktor. Funksjon, pris, status, holdbarhet og andre egenskaper er sterkt knyttet til nettopp bærekraft. 74 % av respondentene mener det er viktig eller svært viktig at det er et godt utvalg av produkter for en klimasmart livsstil.
Stena Recycling hjelper næringslivet med å oppfylle behovet til disse kundene som vil ha en klimasmart livsstil. Å levere klimasmarte, gjenvunne materialer er en viktig del av dette. Det samme gjelder ekspertise innen sirkulær produktdesign og avanserte gjenvinningsprosesser som gir høy gjenvinningsgrad. Slike aktiviteter gjør det mulig å utvikle produkter med lavere klimapåvirkning, som allerede fra start er laget for gjenvinning i fremtiden og kan bli en materialressurs for nye sirkulære produkter.
65 % av forbrukerne er helt eller i stor grad klare for å tilpasse forbruket sitt til personlige bærekraftsverdier. Bare 8 % er i liten grad eller ikke i det hele tatt villige til å tilpasse forbruket sitt.
Produkter av gjenvunnet materiale og som er gjenvinnbare, påvirker også betalingsvilligheten til et flertall av forbrukerne. 64 % mener det burde koste det samme for et produkt som er laget av gjenvunnet materiale og kan gjenvinnes. 22 % kan tenke seg å betale mer.
Forbrukerne ble også spurt om hva de mener er det største hinderet for å kjøpe produkter av gjenvunnet materiale. Ifølge 27 % er mangelfull produktmerking det største hinderet.
Hindre er alltid interessante, fordi de handler om hvordan forbrukernes kjøpsbeslutning blir vanskeligere. Mangelfull merking kan bety at det er flere gode produkter som forbrukerne ikke vet om, og at de avstår fra å kjøpe eller velger et annet produkt. Forbrukerne ønsker åpenbart å bli veiledet til å ta gode valg, og tydelig produktmerking er en viktig del av dette.
Et flertall på 52 % mener også at det er middelmådig eller dårlig utvalg av produkter for en bærekraftig/klimasmart livsstil. Det betyr at bedriftene har potensial til å tilby flere produkter som møter etterspørselen. 26 % mener at dårlig utvalg av gode produkter er den nest største barrieren for å handle mer bærekraftig.
– Informasjonen må være tydelig og sammenlignbar for å hjelpe forbrukerne med å ta riktige valg. Det er for eksempel ofte forvirring rundt forskjellen på gjenvinnbart og gjenvunnet. Et annet viktig aspekt handler om hvor stor andel av materialet i produktet som er laget av gjenvunne råvarer. Ofte brukes en kombinasjon av gjenvunne materialer og primærmaterialer for å oppnå riktig kvalitet, sier Stina Klingvall, konsulent hos Stena Circular Consulting.
I undersøkelsen ble respondentene også spurt om de aktivt velger bort produkter og varemerker som ikke er i tråd med bærekraftsverdiene deres. Resultatet viser at 40 % velger bort produkter og varemerker fordi de ikke stemmer overens med deres personlige verdier. Det betyr at 26 millioner forbrukere i de fem landene aktivt vraker produkter og varemerker de mener ikke holder mål.
Om et produkt holder mål eller ikke, avgjøres i kjøpsøyeblikket. Stena Recyclings undersøkelse The Circular Voice viser at 4 av 10 forbrukere velger bort produkter og varemerker de mener ikke er bærekraftige nok. 86 % sier at de er villige til å betale samme eller høyere pris for et produkt laget av gjenvunne materialer, og som enkelt kan gjenvinnes.
Forbruk knyttet til livsstil er en viktig faktor. Funksjon, pris, status, holdbarhet og andre egenskaper er sterkt knyttet til nettopp bærekraft. 74 % av respondentene mener det er viktig eller svært viktig at det er et godt utvalg av produkter for en klimasmart livsstil.
Stena Recycling hjelper næringslivet med å oppfylle behovet til disse kundene som vil ha en klimasmart livsstil. Å levere klimasmarte, gjenvunne materialer er en viktig del av dette. Det samme gjelder ekspertise innen sirkulær produktdesign og avanserte gjenvinningsprosesser som gir høy gjenvinningsgrad. Slike aktiviteter gjør det mulig å utvikle produkter med lavere klimapåvirkning, som allerede fra start er laget for gjenvinning i fremtiden og kan bli en materialressurs for nye sirkulære produkter.
65 % av forbrukerne er helt eller i stor grad klare for å tilpasse forbruket sitt til personlige bærekraftsverdier. Bare 8 % er i liten grad eller ikke i det hele tatt villige til å tilpasse forbruket sitt.
Produkter av gjenvunnet materiale og som er gjenvinnbare, påvirker også betalingsvilligheten til et flertall av forbrukerne. 64 % mener det burde koste det samme for et produkt som er laget av gjenvunnet materiale og kan gjenvinnes. 22 % kan tenke seg å betale mer.
Forbrukerne ble også spurt om hva de mener er det største hinderet for å kjøpe produkter av gjenvunnet materiale. Ifølge 27 % er mangelfull produktmerking det største hinderet.
Hindre er alltid interessante, fordi de handler om hvordan forbrukernes kjøpsbeslutning blir vanskeligere. Mangelfull merking kan bety at det er flere gode produkter som forbrukerne ikke vet om, og at de avstår fra å kjøpe eller velger et annet produkt. Forbrukerne ønsker åpenbart å bli veiledet til å ta gode valg, og tydelig produktmerking er en viktig del av dette.
Et flertall på 52 % mener også at det er middelmådig eller dårlig utvalg av produkter for en bærekraftig/klimasmart livsstil. Det betyr at bedriftene har potensial til å tilby flere produkter som møter etterspørselen. 26 % mener at dårlig utvalg av gode produkter er den nest største barrieren for å handle mer bærekraftig.
– Informasjonen må være tydelig og sammenlignbar for å hjelpe forbrukerne med å ta riktige valg. Det er for eksempel ofte forvirring rundt forskjellen på gjenvinnbart og gjenvunnet. Et annet viktig aspekt handler om hvor stor andel av materialet i produktet som er laget av gjenvunne råvarer. Ofte brukes en kombinasjon av gjenvunne materialer og primærmaterialer for å oppnå riktig kvalitet, sier Stina Klingvall, konsulent hos Stena Circular Consulting.
I undersøkelsen ble respondentene også spurt om de aktivt velger bort produkter og varemerker som ikke er i tråd med bærekraftsverdiene deres. Resultatet viser at 40 % velger bort produkter og varemerker fordi de ikke stemmer overens med deres personlige verdier. Det betyr at 26 millioner forbrukere i de fem landene aktivt vraker produkter og varemerker de mener ikke holder mål.
Om et produkt holder mål eller ikke, avgjøres i kjøpsøyeblikket. Stena Recyclings undersøkelse The Circular Voice viser at 4 av 10 forbrukere velger bort produkter og varemerker de mener ikke er bærekraftige nok. 86 % sier at de er villige til å betale samme eller høyere pris for et produkt laget av gjenvunne materialer, og som enkelt kan gjenvinnes.
Forbruk knyttet til livsstil er en viktig faktor. Funksjon, pris, status, holdbarhet og andre egenskaper er sterkt knyttet til nettopp bærekraft. 74 % av respondentene mener det er viktig eller svært viktig at det er et godt utvalg av produkter for en klimasmart livsstil.
Stena Recycling hjelper næringslivet med å oppfylle behovet til disse kundene som vil ha en klimasmart livsstil. Å levere klimasmarte, gjenvunne materialer er en viktig del av dette. Det samme gjelder ekspertise innen sirkulær produktdesign og avanserte gjenvinningsprosesser som gir høy gjenvinningsgrad. Slike aktiviteter gjør det mulig å utvikle produkter med lavere klimapåvirkning, som allerede fra start er laget for gjenvinning i fremtiden og kan bli en materialressurs for nye sirkulære produkter.
65 % av forbrukerne er helt eller i stor grad klare for å tilpasse forbruket sitt til personlige bærekraftsverdier. Bare 8 % er i liten grad eller ikke i det hele tatt villige til å tilpasse forbruket sitt.
Produkter av gjenvunnet materiale og som er gjenvinnbare, påvirker også betalingsvilligheten til et flertall av forbrukerne. 64 % mener det burde koste det samme for et produkt som er laget av gjenvunnet materiale og kan gjenvinnes. 22 % kan tenke seg å betale mer.
Forbrukerne ble også spurt om hva de mener er det største hinderet for å kjøpe produkter av gjenvunnet materiale. Ifølge 27 % er mangelfull produktmerking det største hinderet.
Hindre er alltid interessante, fordi de handler om hvordan forbrukernes kjøpsbeslutning blir vanskeligere. Mangelfull merking kan bety at det er flere gode produkter som forbrukerne ikke vet om, og at de avstår fra å kjøpe eller velger et annet produkt. Forbrukerne ønsker åpenbart å bli veiledet til å ta gode valg, og tydelig produktmerking er en viktig del av dette.
Et flertall på 52 % mener også at det er middelmådig eller dårlig utvalg av produkter for en bærekraftig/klimasmart livsstil. Det betyr at bedriftene har potensial til å tilby flere produkter som møter etterspørselen. 26 % mener at dårlig utvalg av gode produkter er den nest største barrieren for å handle mer bærekraftig.
– Informasjonen må være tydelig og sammenlignbar for å hjelpe forbrukerne med å ta riktige valg. Det er for eksempel ofte forvirring rundt forskjellen på gjenvinnbart og gjenvunnet. Et annet viktig aspekt handler om hvor stor andel av materialet i produktet som er laget av gjenvunne råvarer. Ofte brukes en kombinasjon av gjenvunne materialer og primærmaterialer for å oppnå riktig kvalitet, sier Stina Klingvall, konsulent hos Stena Circular Consulting.
I undersøkelsen ble respondentene også spurt om de aktivt velger bort produkter og varemerker som ikke er i tråd med bærekraftsverdiene deres. Resultatet viser at 40 % velger bort produkter og varemerker fordi de ikke stemmer overens med deres personlige verdier. Det betyr at 26 millioner forbrukere i de fem landene aktivt vraker produkter og varemerker de mener ikke holder mål.
Last ned rapporten The Circular Voice
HVORDAN KAN VI HJELPE DEG Å UTVIKLE SIRKULÆRE PRODUKTER?
Ja, jeg vil gjerne komme i kontakt med en ekspert hos Stena Recycling:
Last ned rapporten The Circular Voice
HVORDAN KAN VI HJELPE DEG Å UTVIKLE SIRKULÆRE PRODUKTER?
Ja, jeg vil gjerne komme i kontakt med en ekspert hos Stena Recycling:
Last ned rapporten The Circular Voice
HVORDAN KAN VI HJELPE DEG Å UTVIKLE SIRKULÆRE PRODUKTER?
Ja, jeg vil gjerne komme i kontakt med en ekspert hos Stena Recycling:
Kun 48 % av forbrukerne mener at det er nok klimasmarte produkter. Bedriftene har hovedansvaret for å øke bruken av sirkulære materialer i produkter.
Kun 48 % av forbrukerne mener at det er nok klimasmarte produkter. Bedriftene har hovedansvaret for å øke bruken av sirkulære materialer i produkter.
Kun 48 % av forbrukerne mener at det er nok klimasmarte produkter. Bedriftene har hovedansvaret for å øke bruken av sirkulære materialer i produkter.
Forbrukerne har stor tro på gjenvunne materialer i produkter. 7 av 10 mener det er viktig med gjenvinnbare produkter.
Forbrukerne har stor tro på gjenvunne materialer i produkter. 7 av 10 mener det er viktig med gjenvinnbare produkter.
Forbrukerne har stor tro på gjenvunne materialer i produkter. 7 av 10 mener det er viktig med gjenvinnbare produkter.
Materialer er grunnlaget for alt vi produserer og bruker. Fra boliger og broer til biler og mobiltelefoner.
Materialer er grunnlaget for alt vi produserer og bruker. Fra boliger og broer til biler og mobiltelefoner.
Materialer er grunnlaget for alt vi produserer og bruker. Fra boliger og broer til biler og mobiltelefoner.
65 % er helt eller i stor grad klare for å handle bærekraftig.
65 % er helt eller i stor grad klare for å handle bærekraftig.
65 % er helt eller i stor grad klare for å handle bærekraftig.
52 % savner et godt utvalg av klimasmarte produkter.
52 % savner et godt utvalg av klimasmarte produkter.
52 % savner et godt utvalg av klimasmarte produkter.
40 % velger aktivt bort produkter/varemerker som ikke holder mål.
40 % velger aktivt bort produkter/varemerker som ikke holder mål.
40 % velger aktivt bort produkter/varemerker som ikke holder mål.
Dårlig utvalg og produktmerking er det største hinderet for å handle mer bærekraftig.
Dårlig utvalg og produktmerking er det største hinderet for å handle mer bærekraftig.
Dårlig utvalg og produktmerking er det største hinderet for å handle mer bærekraftig.